Markandsföringsplan för projektkontor och verksamheter

För att maximera tillgängligheten mot allmänheten för de öppna aktiviteterna följer här en guide till hur vi vill att de öppna aktiviteterna marknadsförs.

 

Fyra veckor innan arrangemanget äger rum

Gör 1 st längre inlägg på Facebook om minst ca 100 ord om vad er verksamhet handlar om och vad ni arbetar med för tillfället. Berätta varför verksamheten engagerar er och vad som inspirerat er till detta projekt. I inlägget ska det framgå att er verksamhet finns på ”Stenkrossen i Lund” och att läsarna ska hålla utkik efter ett kommande arrangemang som är öppet och gratis för allmänheten. Använd en bild som är relevant för verksamheten (om ni inte använder en egen-producerad bild, så är det viktigt att försäkra sig om att bilden inte är upphovsrättsskyddad).

Om man vill kan man, istället för en bild, lägga upp ett kortare videoklipp om sin verksamhet där man presenterar den i korthet, eller något annat som är kul att dela med sig av. Inlägget ska taggas med: #stenkrossen och #kulturlund och det går även bra att lägga till ytterligare taggar. 

Tre veckor innan arrangemang

Skapa ett event på Facebook

Lägg in en bild till eventet som är relevant för dess tema eller innehåll. Gärna något som väcker lite nyfikenhet eller inspiration, eller som fångar känslan av arrangemanget.

Skriv en informativ presentation till eventet. Nämn gärna eventuella nyckelpersoner som kommer att delta i arrangemanget med en ledande roll vid namn, samt ev. skapare, regissörer, eller andra som kan tänkas vara intressanta. Skriv även tydligt att det är ”öppet för alla” och gratis att delta. Lägg till ev. länkar till verksamhetens hemsida eller till annan intressant information.

Bjud in till arrangemanget. Inkludera gärna hela ditt nätverk, eller så många som möjligt som du tror kanske kan vara intresserade, och uppmana dina kontakter att dela det vidare.

Dela eventet på Stenkrossens allmänna Facebooksida ”Stenkrossen” och även i den interna gruppen ”Stenkrossen Projekt/Projects”. Kontakta stenkrossen@lund.se om du behöver hjälp att dela eventet. Mejla även länken till stenkrossen@lund.se så att Stenkrossen kan sprida det vidare i sina övriga kanaler och på Stenkrossens hemsida.

Två veckor innan arrangemang

Boosta eventet (OBS. Frivilligt, men rekommenderat) för att få större spridning. Du kan då välja om du t ex vill rikta eventet mot en viss demografi. Att boosta ett event innebär att det dyker upp i fler människors feed, som kanske annars inte hade sett det alls.

Veckan inför arrangemang

Lägg upp en post varje dag: De behöver inte vara så långa, men t ex

5 dagar kvar: Lägg upp en inbjudande bild från förberedelser inför arrangemanget.
Exempeltext: ”Vi inleder veckan med en sneak-peak inför vårt arrangemang ”Titel” på lördag kl. xx-xx”.

4 dagar kvar: Dela en anekdot, en tanke, en erfarenhet, eller ställ en fråga ut i rymden om något som rör verksamheten. 

3 dagar kvar: Uppdatering kring arbete inför arrangemanget eller det dagliga arbetet i verksamheten.

Exempeltext: ”Idag har vi skördat/målat/bakat/meckat/träffat xxxx/prov-riggat/preppar vi inför helgens (arrangemang)”. Lägg gärna till en bild. 

2 dagar kvar: Vägbeskrivning, samt i vilken lokal arrangemanget kommer hållas och påminnelse om att det händer. Om man har möjlighet att redigera bilder så kan man lägga in en bild på en karta där Stenkrossen är utmärkt.

  • Exempeltext: ”På lördag är det dags för vårt/(verksamhetens namn)s arrangemang (titel)! Ni hittar oss på Stenkrossen på Kastanjegatan 13 i Lund, där vi håller till i (lokalnamn) mellan kl. 18.00-20.00. Kom och (aktivitetens art/måla/njut av nybakade kakor/grotta ner dig i xxxx)!

1 dag kvar: Gör ett uppladdande inlägg dagen innan arrangemanget. Tryck gärna lite extra på att folk borde komma, samt skriv tid, datum, plats, och kort och tydligt vad som kommer hända. 

  • Exempeltext 1: ”Imorgon är det premiär för vår föreställning ”Titel” på Stenkrossen i Lund! Klockan 18.00 hissar vi upp ridån, och bjuder på [många skratt/en resa det förflutna/ett trollbindande framförande av (namn)/etc]. Missa inte detta!”
    Exempeltext 2: ”Imorgon är det dags för vår workshop ”namn” där vi bjuder på en djupdykning i [textiltryck, stadsodling, akvarellmålning] ledd av (workshopledares namn). Här kommer vi att [exempel på aktivitet inom workshopen]

TIPS: Om det inte sker verksamhet hos er varje dag, och så förbered uppdateringar i förväg, som sedan kan spridas ut till veckans dagliga inlägg.

Lunds kommun

Kontakt

Växel: 046-35 50 00

Organisationsnummer

212000-1132

Skicka brev

Lunds kommun

Box 41, 221 00 Lund

E-post

stenkrossen@lund.se

Besök oss

Kastanjegatan 13, Lund